Zakupy przez internet i telefon zrewolucjonizowały nasze myślenie o procesie kupowania. Coraz częściej zanim potencjalny klient wybierze się na zakupy do galerii czy sklepu sprawdza możliwości nabycia poszukiwanego produktu w sieci. Ponieważ poszukiwania takie (z uwagi na wygodę i przystępne ceny) często kończą się zakupami, pojawia się problem przesyłki pocztowej. Co zrobić, gdy operator zgubi naszą paczkę?
Wszyscy znamy to uczucie lekkiej ekscytacji, gdy z niecierpliwością oczekuje się na nadejście zamówionej paczki. Długo wyczekiwany produkt (czas dostawy jest tym, co odstrasza niektórych od zakupów przez internet) wreszcie dociera do rąk nabywcy i może rozpocząć się radosne użytkowanie. Ale niestety – nie zawsze ta historia kończy się w taki sposób. Część zamówionych akcesoriów musi zostać zwrócona z uwagi choćby na nieprawidłowy rozmiar, część zaś niestety – nigdy nie dociera do odbiorcy.
Na szczęście prawo chroni klienta w takich przypadkach i istnieją sprawdzone sposoby postępowania w tych sytuacjach.
Jaką przesyłkę można zareklamować?
Na wstępie zaznaczyć należy, że nie każda przesyłka ani korespondencja podlega procedurze reklamacyjnej w związku z jej zagubieniem. O zadośćuczynienie zwrócić można się wyłącznie w przypadku listów, paczek i przesyłek rejestrowanych (np. listy polecone Poczty Polskiej, przesyłki kurierskie, paczkomaty). Zwykły list, czyli najtańsza forma dostarczenia korespondencji przez Pocztę Polską, nie jest odnotowywany w żaden sposób w systemie operatora. W związku z tym w takim przypadku nie będzie możliwości udowodnienia, że korespondencja nigdy nie dotarła do odbiorcy.
Reklamacja
Jeśli kupując w internecie lub po prostu przesyłając komuś list czy pewne produkty skorzystamy z usług rejestrowanych któregokolwiek operatora pocztowego w Polsce, niedostarczenie produktu upoważnia nas do wniesienia reklamacji. Skargę wnieść może zarówno nadawca jak i odbiorca przesyłki.
Sama procedura prawna umożliwia złożenie reklamacji w dowolnej placówce pocztowej operatora, niemniej większość firm udostępnia na swoich stronach internetowych specjalne formularze bądź dedykowane infolinie. Na zgłoszenie reklamacji zgodnie z postanowieniami Rozporządzania w sprawie reklamacji usługi pocztowej mamy 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki. Operator ma 30 dni od daty złożenia reklamacji na jej rozpatrzenie.
Wysokość odszkodowania
Za zagubioną przesyłkę przysługuje nam odszkodowanie. Wspomniane Rozporządzenie precyzyjnie wskazuje jakiej wysokości roszczenie może zostać przyznane poszkodowanemu:
- za zagubienie przesyłki poleconej – wysokość odszkodowania wynosi nie więcej niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora za fakt, że przesyłka jest polecona, a nie zwykła,
- za utratę paczki pocztowej – w wysokości nie wyższej niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za nadanie,
- za zagubienie przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości nie wyższej niż zadeklarowana wartość przesyłki.
Gdy zawini kurier
Bardzo podobnie sprawa wygląda w przypadku, gdy zagubieniu ulega przesyłka nadana za pośrednictwem firmy kurierskiej. Sytuacja zmienia się tylko na etapie szacowania kosztów odszkodowania, jakie przysługuje poszkodowanym.
W polskim Prawie przewozowym określono, iż wysokość odszkodowania przewoźnika nie może przekroczyć kwoty wynikającej z szacowania wartości przesyłki, którą ustala się w następującej kolejności:
- na podstawie ceny na rachunku sprzedającego lub
- na podstawie ceny z cennika, który obowiązywał w dniu nadania lub
- na podstawie wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.
Comments are disabled.