Polska motoryzacją stoi! I to naprawdę nie żart! Choć nie posiadamy rodzimego pojazdu osobowego, który można byłby zobaczyć na drogach Europy i innych kontynentów, to jednak jesteśmy zagłębiem w produkcji elementów dla największych światowych producentów począwszy od Toyoty przez Volkswagena aż na Volvo i MAN kończąc.
W naszym kraju produkowane są silniki i komponenty do nich, skrzynie biegów, elementy karoserii, klimatyzacji czy przekładni kierowniczych. Dochodzi do tego polska specjalność, czyli autobusy. Oprócz wywodzącego się z kraju nad Wisłą Solarisa mamy fabryki wytwarzające elementy do autobusów i pojazdów szynowych największych światowych marek jak wspomniane już Volvo i MAN, a także Scania czy Iveco. Kolejna nasz specjalność to produkcja przyczep i naczep, gdzie prym wiedzie rodzimy Wielton S.A. będący jednym z 3 największych producentów w Europie i jednym z 10 na świecie, który systematycznie powiększa swoją skalę działania przejmując mniejszych producentów z innych krajów i posiadając swoje fabryki min. we Włoszech, Francji czy Rosji. W poniższym artykule chcemy się jednak zająć jedną z najważniejszych dla produkcji motoryzacyjnych kwestią, jaką jest logistyka dla branży automotive, której poziom skomplikowania jest warty bliższego poznania i opisania, co postaramy się właśnie uczynić.
Logistyka dla branży automotive – o co w tym chodzi?
Sama kwestia logistyki jest już wystarczająco skomplikowanym i szerokim pojęciem, więc wyodrębnienie z niej samej branży automotive może wydawać się nieco trudne. Nie do końca! Problematyczna może być stała obsługa logistyczna dla branży automotive, która będzie nie lada wyzwaniem dla każdego operatora. By pojąć poziom skomplikowania należy wrócić do początkowej części niniejszego tekstu, to jest uświadomić sobie jak wygląda współczesny rynek motoryzacyjny. W kilku lub nawet kilkudziesięciu fabrykach na całym świecie produkuje się poszczególne elementy samochodu, które finalnie trafiają do montażowni, gdzie składane są w gotowy pojazd.
Odpowiedzialnością operatora logistycznego dla branży automotive jest dostarczenie wszystkich komponentów w odpowiednim czasie pod konkretny adres. Nie musimy chyba tłumaczyć, że brak jednego elementu silnika zatrzymuje cały proces produkcyjny, co wiąże się z gigantycznymi często kosztami i opóźnieniem dostaw gotowych aut. Nie dziwi zatem, że w przypadku logistyki dla branży automotive producenci stawiają na dużych i sprawdzonych partnerów, którzy działają na całym świecie. Zasięg i zautomatyzowana komunikacja między magazynami i poszczególnymi dostawami na całym globie, to przewaga dużych operatorów logistycznych i stąd on najczęściej obsługują branżę automotive. Dowiedz się więcej: https://www.rhenus.com/pl/pl/uslugi/warehouse-logistics/logistyka-dla-branzy-automotive/.
Oczywiście poszczególne dostawy pozostają już w kompetencjach firm logistycznych, które korzystają z własnej floty lub posiłkują się lokalnymi podwykonawcami – jednak trzeba pamiętać, że obsługa szeroko rozumianej branży automotive to szczególnie intratny i ważny fragment działalności firm spedycyjnych i logistycznych. Stałe dostawy i konkretne stawki sprawiają, że ci klienci są traktowani jako priorytetowi, a wysokość kar umownych zawartych w kontraktach jest wprost proporcjonalnie wysoka do przelewów środków, które za terminowe dostawy wykonują.
Zamiast zakończenia
Proponujemy potraktować powyższy tekst, jako wstęp do szeregu artykułów dotyczących kwestii logistyki dla branży automotive, która tutaj została jedynie króciutko zaznaczona. Szereg komplikacji, jakie mogą się pojawić w tym rodzaju transportu oraz wysokie kompetencje, które są potrzebne by go odpowiednio zrealizować, to już temat na kolejne teksty, które być może niedługo się pojawią.