Każdy, kto wyobraża sobie, że bycie szefem firmy wiąże się przede wszystkim z czerpaniem zysków z działalności przedsiębiorstwa oraz różnymi przywilejami, jest w błędzie. Tak naprawdę spoczywa na nim wiele obowiązków, niedopełnienie których może mieć poważne konsekwencje. O jakich sprawach należy pamiętać, kiedy prowadzi się firmę?
Jakie są obowiązki przedsiębiorcy względem urzędów?
Jedna z podstawowych spraw to odprowadzanie podatków do Urzędu Skarbowego. Każdy przedsiębiorca należy składać PIT z tytułu własnej działalności oraz w związku z zatrudnianiem pracowników. W tym drugim przypadku chodzi o PIT-11, który powinien trafić zarówno do US, jak i do pracownika. Jest to informacja o jego przychodach oraz pobranych zaliczkach i składkach. Natomiast jeśli jest się płatnikiem podatku VAT, to trzeba również go odprowadzić.
Kolejna sprawa to dokonanie zgłoszenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz regularne opłacanie składek. Należy złożyć deklarację dotyczącą przedsiębiorstwa oraz każdego nowego pracownika.
Przedsiębiorca powinien prowadzić odpowiednie ewidencje, które potrzebne są podczas obliczania podatku dochodowego. Mogą to być: księga przychodów i rozchodów, ewidencja przychodów, ewidencja środków trwałych czy wyposażenia, ewidencje związane z rozliczaniem pracowników.
Ponadto, kiedy prowadzi się firmę, powinno się składać sprawozdania w Głównym Urzędzie Statystycznym.
Jakie są obowiązki przedsiębiorcy względem pracowników?
Przedsiębiorca powinien dobrze orientować się w formalnościach, które powinny być dopełnione przez pracodawcę w US i ZUS. Ma wpłacać zaliczkę pobraną na podatek dochodowy, a także składać PIT-11. Oczywiście powinien go również otrzymać pracownik, który składa w US własne rozliczenie. Jeśli chodzi o ZUS, zgłasza się tam pracownika w ciągu 7 dni od podpisania umowy o pracę lub umowy zlecenie, a następnie opłaca odpowiednie składki za niego.
Kiedy zatrudnia się nowego pracownika, trzeba skierować go na badania do lekarza medycyny pracy, który powinien wydać opinię czy dana osoba jest zdolna do pracy na danym stanowisku. W niektórych przypadkach konieczne jest też badanie oraz opinia Inspekcji Sanitarnej.
Przedsiębiorca powinien dopilnować, aby wszyscy pracownicy odbyli szkolenie BHP. Bardzo ważne jest również dokładne określenie zakresu ich obowiązków. Każda osoba, która ma podjąć pracę w firmie powinna zapoznać się z nim przed zawarciem umowy. Po jej podpisaniu ma prawo do rzetelnej informacji o warunkach pracy, którą powinna otrzymać w formie pisemnej.
Pracodawca powinien prowadzić akta osobowe pracowników, ewidencję czasu pracy, listy płac, karty wynagrodzeń oraz ewentualnie listy obecności. Należy pamiętać o tym, że dokumenty te powinny być przechowywane przez 50 lat.
Comments are disabled.