Wielu osobom stanowisko o nazwie menadżer projektów nie mówi zupełnie nic. To dość trudny zawód, który wymaga połączenia wielu umiejętności. Menadżer projektu powinien sprawnie planować i organizować pracę swojego zespołu, być dobrze zorganizowanym i posiadać analityczny umysł. Za co jest odpowiedzialna osoba zatrudniona na tym stanowisku?
Menadżer projektów – osoba zarządzająca projektami
Zarządzanie projektami danej firmy to podstawowy obowiązek, który spada na menadżera projektów. Osoba taka pracuje na etacie lub w systemie kontraktowym i jest specjalistą w wybranej dziedzinie. Jeszcze do niedawna wiele firm nie miało takiego stanowiska – za zarządzanie działaniami odpowiedzialna była osoba zatrudniona na całkowicie innym stanowisku. Po zakończeniu projektu taka osoba wracała do swoich dawnych obowiązków. Obecnie wielu właścicieli firm i przedsiębiorstw zauważyło, że menadżer projektów (po angielsku project manager) to dość istotna funkcja, do której nie należy angażować przypadkowych osób.
Jakie kompetencje powinien posiadać menadżer projektów?
Dobry menadżer projektów powinien odpowiednio zarządzać czasem – zarówno swoim, jak i zespołu, na którego czele stoi. Projekty mają ściśle ustalony harmonogram i termin realizacji, którego nie można przekroczyć. Dlatego też osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna umieć decydować, które sprawy są priorytetowe, a które mogą jeszcze poczekać. To ona odpowiedzialna jest za oszacowanie czasu trwania kolejnych zadań potrzebnych do wdrożenia projektu i ustalanie powiązań pomiędzy nimi.
Bardzo istotne jest dobre zarządzanie zespołem. To menadżer buduje swój „team”, dobierając odpowiednie osoby, określa ich role oraz motywuje do działania. Można powiedzieć, że menadżer staje się prawdziwym liderem, na którego barkach spoczywa efekt końcowy projektu. Powinien szybko reagować na wszelkie konflikty w zespole i potrafić je odpowiednio rozwiązać.
Kolejna, bardzo ważna kompetencja, to umiejętność zarządzania kosztami projektu. Bardzo często koszt realizowanych projektów jest przekraczany i to o dość duże kwoty. Dobry menadżer powinien potrafić odpowiednio zaplanować budżet.
Menadżer projektów – zawód elitarny
Zazwyczaj osoba, która zostaje menadżerem projektów, cieszy się bardzo dużym uznaniem, a jej zawód traktowany jest jako niezwykle elitarny. Może to wynikać z faktu, iż to stanowisko skupia wiele cech zawodów menadżerskich – a taką rolę powierza się osobom o szerokich horyzontach, bardzo dużej wiedzy i sporym umiejętnościom interpersonalnym. Nie każdy może zostać dobrym menadżerem projektów – niektórzy sądzą, że potrzebne do tego są naturalne predyspozycje, takie jak kreatywność, komunikatywność i odpowiedzialność (nie wszystkiego można się po prostu nauczyć).
Jak zostać menadżerem projektów?
Tak naprawdę na to pytanie nie ma jednej, dobrej odpowiedzi. Na razie w Polsce kierunek związany z zarządzaniem projektami można podjąć na jednej uczelni. Chcąc zostać menadżerem projektów należy przede wszystkim rozwijać wymagane na tym stanowisku kompetencje i umiejętności. Trzeba też posiadać dużą wiedzę m.in. z zakresu integracji zadań, zarządzania czasem swoim i zespołu, zarządzania zasobami ludzkimi, kosztami projektu oraz komunikacji międzyludzkiej. Poznanie tych obszarów ułatwi zdobycie specjalnych certyfikatów (certyfikat Instytutu Zarządzania Projektem) i wykazanie się w nowej roli.
Comments are disabled.